Постинг
28.07.2019 16:52 -
За гологлавите мадони, народът и изкуството
(кратка бележка)
Току - що, колеги, разглеждах във Фейсбук снимка на портрет на една дама, лидер на политическа партия у нас, изпълнен в популярен "народен" стил - портретът бил показан на националния събор, организиран от въпросната партия на Бузлуджа през изминалите дни, и беше разпространен от един приятел. Някой написал под портрета, че ето, видите ли, нямали сме световноизвестни художници, обаче последователите на Майстора били един вид, още живи.... Ако съдя от качествата на тая творба, смятам, че те на само са живи, ами са и на всеки километър - подбни плоски, двуизмерни отвсякъде и слабо замислени творби, човек може да намери дори и в един магазин за сувенири в центъра на гр. Карлово, който се находи срещу бар "Опиум", па и другаде - особено, ако се гледа и да са по-лъскавки, с повечко сребърен и златен варак отгоре. И все са такива образите, колеги - на млади моми, с по едно цвеке на главата, фотошопнати очи и устни, и нос, разбира се, в повечето случаи, за да се подчертае буйността на характера на момата (ама и нейната смиреност) липсва забрадката, липсват красивите и сложни накити по забрадката, които Майстора не е рисувал в най-най-популярните си картини, с подробности, които могат да бъдат видяни в Етнографския музей, защото е велик художник и е могъл да си го позволи, като отгоре на всичкото, е отразявал и вероятно развитието във възприятията на фолклорния костюм там, където е работил)))а и той, мисля, е търсил нещо друго в лицата и осанките на моделите си, което днес някак липсва.
Мисля си, колеги, защо никой у нас не купува платна с жени в народни носии, изрисувани с оригиналните накити за глава - някои от тях са доста високи, приличат почти на корони))). Не зная, от какво се срамуват хората, та искат да се рисуват все жени (били те и омъжени, и на възраст дори, като модела на художника в случая) с по някое цвете в косите, както в оригинална носия, те никога не биха могли да бъдат?! Какви са тези лъжовни представи, колеги, и кой се срамува от избродираните и укресани цилиндрични тракийски кокошници на жените у нас?
Защо се мисли, че на една жена в носия няма да отиват накитите за глава - сложните метални пластини, колеги, с трепетрушки, системата от метални украшения, които се закачват понякога и зад ушите, сложното забраждане, сложните конструкции върху някои от забрадките, които включват плитки от вълна и естествена коса, в които са вплетени десетки и стотици парички - скъпи и евтини, мъниста, стъкълца, шума, някои растения, паунови пера, красиви копринени или ленени, или просто конопени платна, дантели - понякога, ако имаме лудия късмет да е запазено и да го видим - всичко това наведнъж, подредено по неподражаем начин, който определя спецификата на част от националната ни култура в епохата))) Кой го е срам от това, колеги? Или виждаме нещо друго....)))(Че този накит, го няма върху главата на вашата съпруга, сестра, майка, а?) Няма ги момичетата с накитите върху главите, понесли цялото семейно богатство и семейна, в случая и национална, чест там...
Обаче, истината е само една). Или всъщност ги има?)
Посвещавам този постинг на момичетата от танцов състав "Огнените", които винаги излизаха на сцената с кокошници, когато танцуваха "Тракийски танц", ние всички им се възхищавахме. (Ако накитът не се казва така, моля, да бъда поправена, не съм специалист по народни носии, имала съм удоволствието в продължение на две години само да се грижа за тях).
Поздрав за всички колеги тролоци, малки и големи).
Току - що, колеги, разглеждах във Фейсбук снимка на портрет на една дама, лидер на политическа партия у нас, изпълнен в популярен "народен" стил - портретът бил показан на националния събор, организиран от въпросната партия на Бузлуджа през изминалите дни, и беше разпространен от един приятел. Някой написал под портрета, че ето, видите ли, нямали сме световноизвестни художници, обаче последователите на Майстора били един вид, още живи.... Ако съдя от качествата на тая творба, смятам, че те на само са живи, ами са и на всеки километър - подбни плоски, двуизмерни отвсякъде и слабо замислени творби, човек може да намери дори и в един магазин за сувенири в центъра на гр. Карлово, който се находи срещу бар "Опиум", па и другаде - особено, ако се гледа и да са по-лъскавки, с повечко сребърен и златен варак отгоре. И все са такива образите, колеги - на млади моми, с по едно цвеке на главата, фотошопнати очи и устни, и нос, разбира се, в повечето случаи, за да се подчертае буйността на характера на момата (ама и нейната смиреност) липсва забрадката, липсват красивите и сложни накити по забрадката, които Майстора не е рисувал в най-най-популярните си картини, с подробности, които могат да бъдат видяни в Етнографския музей, защото е велик художник и е могъл да си го позволи, като отгоре на всичкото, е отразявал и вероятно развитието във възприятията на фолклорния костюм там, където е работил)))а и той, мисля, е търсил нещо друго в лицата и осанките на моделите си, което днес някак липсва.
Мисля си, колеги, защо никой у нас не купува платна с жени в народни носии, изрисувани с оригиналните накити за глава - някои от тях са доста високи, приличат почти на корони))). Не зная, от какво се срамуват хората, та искат да се рисуват все жени (били те и омъжени, и на възраст дори, като модела на художника в случая) с по някое цвете в косите, както в оригинална носия, те никога не биха могли да бъдат?! Какви са тези лъжовни представи, колеги, и кой се срамува от избродираните и укресани цилиндрични тракийски кокошници на жените у нас?
Защо се мисли, че на една жена в носия няма да отиват накитите за глава - сложните метални пластини, колеги, с трепетрушки, системата от метални украшения, които се закачват понякога и зад ушите, сложното забраждане, сложните конструкции върху някои от забрадките, които включват плитки от вълна и естествена коса, в които са вплетени десетки и стотици парички - скъпи и евтини, мъниста, стъкълца, шума, някои растения, паунови пера, красиви копринени или ленени, или просто конопени платна, дантели - понякога, ако имаме лудия късмет да е запазено и да го видим - всичко това наведнъж, подредено по неподражаем начин, който определя спецификата на част от националната ни култура в епохата))) Кой го е срам от това, колеги? Или виждаме нещо друго....)))(Че този накит, го няма върху главата на вашата съпруга, сестра, майка, а?) Няма ги момичетата с накитите върху главите, понесли цялото семейно богатство и семейна, в случая и национална, чест там...
Обаче, истината е само една). Или всъщност ги има?)
Посвещавам този постинг на момичетата от танцов състав "Огнените", които винаги излизаха на сцената с кокошници, когато танцуваха "Тракийски танц", ние всички им се възхищавахме. (Ако накитът не се казва така, моля, да бъда поправена, не съм специалист по народни носии, имала съм удоволствието в продължение на две години само да се грижа за тях).
Поздрав за всички колеги тролоци, малки и големи).
Няма коментари
Вашето мнение
За да оставите коментар, моля влезте с вашето потребителско име и парола.
Търсене