Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
19.02.2016 00:04 - Кой е дяконь Левски и има ли той почва у нас
Автор: eloiz Категория: Изкуство   
Прочетен: 1129 Коментари: 2 Гласове:
6



 Ей Богу, седя си, почивам си и се готвя да си довърша работата, и идва баща ми, за да ми каже, да превключа телевизора на Канал 3, защото давали нещо много скандално. Бря, викам, политиката ли се срина, що стана, тия дни нали чекаме, некой да падне, или поне да се покаже из дупката, каквото ще се показва - ама не, превключвам и се оказва, че било най-новият български филм за живота на Васил Левски. Баща ми настоява - включи си звука, обаче аз, лично, само като видях операторското майсторство, познато от някои по-замаскирани телевизионни репортажи с декор, (връх на този стил е онова незабравимо рекламно клипче, в което едни хора от едно село набиха едни френски командоси, уха)); и като се насладих на актьорските гримаси, и реших да не се хабя. Цъкам в интернет - гледам, наистина голям скандал станало на филмовата премиера... А сега - същото и с народната премиера по телевизията...Ами ще стане, като не е свършена работата както трябва, ще стане. То у нас винаги така става, щото и за да имаш  по-друга трактовка, трябва да имаш нещо, на което да я сложиш...
Та така. Пускам тук трейлъра, да му видим, какво не му е наред на този филм. На първо място, грубото плагиатство от други образци, чиято трактовка също не е особено наред, но пък режисурата им... е друго нещо. Увлича, и създава устойчиви образи и представи. Разбира се, аз лично, не харесвам идеята робството да се представя чрез сцени на насилени жени, щото и друг път съм казвала, че един народ е победен, когато сърцата на жените му лежат в прахта, обаче и това е въпрос на трактовка. Интересно е отношението изобщо на авторите на този филм към представата за женското начало  - и тук, както пишеше навремето Г. Марков, се среща една едноплановост на женските образи - както ясно се вижда в трейлъра - градацията е натръшкани жени в църква,  после кукли, облечени в костюми от последното десетилетие на века ( язък за кенетата на бабите от село, сценаристите не са чували, навярно и режисьорът), за да се стигне накрая до една много вдъхновена монахиня, от другия свят. А историческата истина, историческата истина, е съвсем различна, и слава Богу , иначе как щеше да се появи на бял свят този режисьор, та днес да му гледаме филма (пардон, трейлъра) и да се дивим))).
Другият основен образ във филма - този на дякон Левски, е развит напълно в духа на някои руски фентъзи хитове, което мен много ме огорчава, защото ми навява мисли за историческата действителност. А тя не  е розова. И тоя топос с гьола от кръв, идва от битката при Велбъжд, описано е, ама кой да чете, и тия поразници, историците, и те само се хилят, няма кой да направи реминисценцията... Ами така, то и във филма е показано, като всякой напира да пише, псува, брише...И после идат политиците, да питат - "Народееее?"(въпросителните, колеги, остават за нисшия ешалон, ей, така да ги мразя тези четири въпросителни, с които ни бият през главите редовно от медиите покрай  всички  възпоменателни  зари  - като литературовед, най-паче, защото са извадени извън контекста). 
И сцената с коня, не е добре. Аз съзнавам, че реминисценциите са с онзи филм за Борис І или в краен случай с другия за деда му, обаче историческата истина е, че пътищата през 70-те години на ХІХ в. са били доста по-натоварени, и народът отдавна не е дишал през кухи сламки, а именно те липсват от тази сцена, да... Мен лично силно ме впечатли една ненужно дълга сцена с османлията с чудесния фес (евалата за костюмите на османските турци, сякаш някой от Турция е давал идеята, я си признайте?!, не от политика, а  от уважение - към турските сериали), който се радваше на бебето славянче, а то се дърпаше, защото явно беше гладно, като го гледах, ай, тоя режисьор - тази сцена явно е причината за израза на председателя на Общобългарския комитет "Васил Левски", че това не бил "политически коректен филм днес", който обаче бил коректен за онези времена... 
Ами не е коректен, да, щото не е добре направен. Липсва му, как да го кажем, справочния апарат. 
Иначе, за мен лично Васил Левски съвсем не е бил пулещ се грозно малоинтелигентен идивид, който стреля еднакво добре и едновременно с двата пищова (и това не зная дали е технически възможно при нивота на оръжейната техника от периода). Васил Иванов Кунчев, наречен Левски, който има още половин дузина имена, е роден в едно много будно подбалканско градче, учил е при някои от най-добрите учители в България по това време, независимо от това, че е бил от бедно семейство. Постъпил е в манастир вероятно и по собствено желание, след което до края на живота си е останал верен на клетвата си - затова хората са го наричали и "дякон" ("дякон" е - справочният апарат). Революционната организация, създадена от него, е изисквала много сериозна и дългогодишна упорита работа, която не е имала нищо общо с трепане на врагове с дръжката на знамена, напротив - пътувал е тайно, инкогнито, под чужди имена, не е държал речи в загадъчно затъмнени църкви, защото няма как иначе да се види какво се пише от секретаря на комитета - и е се е викало, а се е пишело, тихо е скърцало перото на секретаря - колко пушки може да се доставят, кой ще ги достави, кой къде ще отиде по нелегалните работи, колко пари ще струва и кой ще плаща. Много работи е имало за писане, както и за мислене. В продължение на години, а не на два часа е ставала тази комитетска работа. Без мрежата, създадена от Васил Левски, единодушни са историците, избухването на Априлското възстание - това с коленето, гьловете с кръв, и пр., нямаше как да се случи. Интересно, а главната цел на този човек май не е била да бъде толкова зле работата - с минимални жертви е трябвало да се случи победата....
Смятам, че той е знаел добре кой ще плати за удоволствието да се стреля с двата пищова и да се реват лозунги  - народът. 
Отказвам се да сложа трейлъра на този филм, че ми доскуча и не ми е кеф да го гледам всеки път, като си отворя постинга. 
Ха, наздраве) 




Гласувай:
7



1. onlyfun - Права си Елоиз, кого го е еня за ист...
20.02.2016 05:06
Права си Елоиз, кого го е еня за историческата истина, пищови да пукат, очи да се въртят в орбитите, коньове да препускат, да замирише на холиууд, иначе кой ще ти гледа тихата подготовка на революционни комитети. Така де, съспенс му е майката. Може и бащата да е, пък аз да съм се объркал.
Клипове не гледам, още от заглавието нещо ме напъна и тия семейства Бибишкови и Божикови ме умилиха, та за малко да се просълзя. То аз съм си просълзен, още се чудя как правилно да изпиша думата – слято или поотделно.
цитирай
2. eloiz - Онлифън,
20.02.2016 13:25
верни фене, хубаво е да пишеш правилно, провери в речника, така думата се научава най-добре. Клипът е много хубав, обожавам народни хора.
цитирай
Вашето мнение
За да оставите коментар, моля влезте с вашето потребителско име и парола.
Търсене

За този блог
Автор: eloiz
Категория: Изкуство
Прочетен: 1658383
Постинги: 892
Коментари: 932
Гласове: 2596
Архив
Календар
«  Април, 2024  
ПВСЧПСН
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930