Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
24.09.2010 15:22 - Да, трябва да има религиозно образование в България
Автор: eloiz Категория: Изкуство   
Прочетен: 6611 Коментари: 22 Гласове:
2


Постингът е бил сред най-популярни в категория в Blog.bg
1. Защото такова е имало и преди - преди,  и когато сме били под някое "робство", и когато не сме били в толкова жалко социално, икономическо и политическо положение.  Децата ни трябва да чуят  за изключително важната  роля на православието в историята на България - защото все повече техните родители   забравят това  и... се оказват духовно в задънена улица.
2. Защото кьораво и сакато се изреди да се изказва, че моралните ни ценности са под нулата.Говорим, и нищо не правим.  Религиозното образование представлява именно  вменяване на основни морални ценности,на основните цивилизационни устои, които ги има  май в почти всички големи световни религии. Не кради, не убивай, не се перчи с онова, което имаш, защото то е временно, преходно, важното е да даваш и да получаваш любов. Какво по-ценно от това?
3. Защото такова образование би разширило кръгозора на обучаваните - религиите(християнска, мюсюлманска, еврейска, ако щете будизъм, хинди и пр) са съхранили в себе си много от историята и културата на човечеството. Заслужава си те да бъдат изучени. Колкото повече знаеш за себе си и за другия, толкова по-малко могат да те манипулират и да те използват. И не, религиозното образование няма да доведе до фанатизъм. Защото фанатиците са хора, които са спрели да се образоват, които си мислят, че знаят всичко.
  Като мнозина българи в момента.

Мисля, че много от доводите "против" се дължат на чисто невежество, за съжаление.


Тагове:   България,   образование,   Да,


Гласувай:
2



1. liliyanaandreeva - "Религиите" на полигамните общества са...
24.09.2010 15:31
...углавно, геноцидно престъпление от особено тежък характер.
цитирай
2. eloiz - Да, и това също трябва да се знае.
24.09.2010 15:43
А кой го знае освен теб?
цитирай
3. voinyt - SAMOTNIQT_VOIN
24.09.2010 15:43
"и когато сме били под някое "робство", и когато не сме били в толкова жалко социално, икономическо и политическо положение."
Мдаа, така си е. Защото под робство изобщо не сме имали политика, нито икономика, нито нещо свързано с понятието "социално".
Абе вие като пишете- четете ли се после?
Аз не съм религиозен, нито имам религиозно образование, познавам повърхностно религията, това не ми пречи да имам нормалните човешки ценности. Не липсата на религиозно образование занижава тези ценности, а липсата на елементарно възпитание.
И въпреки, че не съм религиозно обучен, аз нямам никакви проблеми с хората изповядващи дадена религия. Поне не заради религията им. А аз познавам хора, изповядващи поне 4 световни религии. Т.е. не говоря ей така, теоретически, за да си начеша езика.
цитирай
4. eloiz - Войне,
24.09.2010 15:50
не искам да споря за "робство" и "икономика", първо, защото мястото му не е тук, и второ, защото както ти, така и аз говорим принципно). Оценявам откровеността ти за липсата ти на религиозно образование)) защото и аз не претендирам за пълно такова. Чудесно е, че си заявил религиозната си толерантност, но как може да бъдеш толерантен към нещо, което не познаваш докрай?))) Но стига софистики.
Целта на постигна ми беше да заявя твърда позиция по един според мен много важен въпрос. Защото етиката, на която ти (а и всички ние) се подчиняваме независимо дали ти харесва или не идва именно от християнската такава. Невъзможността да възпитаме децата днес в тази етика се дължи именно на липсата на обяснение на тези етически принцити - децата питат "Защо не трябва да крада, когато Пешо краде и има каквото си пожелае?". Как ще им го обясниш - законите на обществото явно не действат, а не действат, защото не са подплатени с авторитет... За да могат да изберат своето поведение - това да вярват или не в каквото там пожелаят, те трябва да бъдат информирани.
цитирай
5. voinyt - SAMOTNIQT_VOIN
24.09.2010 15:58
Мога Елоиз. Толерантен съм към всичко, което не ми пречи. Дори към някои цигани.
А етиката ни не се гради на христянската такава. Християнството си е присвоило тази етика, защото тя съществува много преди него Това са елементарни общочовешки правила, гарантиращи продължението на рода, нещо, което някога се е издигало в култ.
А ти как ще обясниш на детето си, че не трябва да краде като Пешо, щот бог ще ни накаже? И това на фона на десетки Пешовци, возещи се в Х6, А8 и други буквено- цифрени съкращения!
За да имаш авторитет не е нужно да прибягваш до религията. Вярвай ми, дядо ми никога не се е опирал до религията, обаче малко хора съм слушал така както него /и бой не е използвал като аргумент. Един единствен път в живота ми ми удари шамар, защото излъгах/. И честно казано на малко хора помня думите и до днес.
цитирай
6. bayhuy - Съжалявам, че е на английски, ве...
24.09.2010 16:04
Съжалявам, че е на английски, вероятно повечето блогъри разбират за какво иде реч:
-------------------------------
"Unexceptional? But aren't atheists less moral than religious people?"

That depends. If you define morality as obedience to God, then of course atheists are less moral as they don't obey any God. But usually when one talks of morality, one talks of what is acceptable ("right") and unacceptable ("wrong") behavior within society.

Humans are social animals, and to be maximally successful they must cooperate with each other. This is a good enough reason to discourage most atheists from "antisocial" or "immoral" behavior, purely for the purposes of self-preservation.

Many atheists behave in a "moral" or "compassionate" way simply because they feel a natural tendency to empathize with other humans. So why do they care what happens to others? They don't know, they simply are that way.

Naturally, there are some people who behave "immorally" and try to use atheism to justify their actions. However, there are equally many people who behave "immorally" and then try to use religious beliefs to justify their actions. For example:

"Here is a trustworthy saying that deserves full acceptance: Jesus Christ came into the world to save sinners... But for that very reason, I was shown mercy so that in me... Jesus Christ might display His unlimited patience as an example for those who would believe in him and receive eternal life. Now to the king eternal, immortal, invisible, the only God, be honor and glory forever and ever."

The above quote is from a statement made to the court on February 17th 1992 by Jeffrey Dahmer, the notorious cannibal serial killer of Milwaukee, Wisconsin. It seems that for every atheist mass-murderer, there is a religious mass-murderer. But what of more trivial morality?

A survey conducted by the Roper Organization found that behavior deteriorated after "born again" experiences. While only 4% of respondents said they had driven intoxicated before being "born again," 12% had done so after conversion. Similarly, 5% had used illegal drugs before conversion, 9% after. Two percent admitted to engaging in illicit sex before salvation; 5% after. [Freethought Today, September 1991, p. 12.]

So it seems that at best, religion does not have a monopoly on moral behavior.

Of course, a great many people are converted to (and from) Christianity during adolescence and their early twenties. This is also the time at which people begin to drink and become sexually active. It could be that the above figures merely indicate that Christianity has no effect on moral behavior, or insufficient effect to result in an overall fall in immoral behavior.
--------------------http://www.infidels.org/library/modern/mathew/intro.html

цитирай
7. eloiz - Самотни войне,
24.09.2010 16:55
ех, това наше неистово желание да отхвърляме авторитетите... Има исторически причини за това, но пък защо, за Бога, трябва да патят децата ни от него... Според теб кой е възпитал дядо ти - да бъда такъв авторитет в живота ти? Майка му - някоя твоя далечна прабаба, която сигурно се е молела синът й да стане достоен човек вечер пред кандилцето... И да, дано да успея да обясня един ден на детето ми, че да крадеш не е хубаво и е грях, защото всъщност желанието да крадеш е недостойно спрямо самия теб, принизява те... Някой ти е дал душа, за да се радваш на света, да обичаш другите хора, да направиш каквото можеш за добруването на всички, и когато крадеш, ти се унижаваш... Снощи гледах един великолепен филм - драматизация на думите на няколко души в САЩ, оседени невинни на смърт, които преживяват десетки години в затворите, изтърпявайки безброй унижения, очаквайки всеки момент присъда, която не са заслужили. Единствената жена сред тях каза нещо много съществено - след десет години в ада тя най-сетне решила да престане да се самосъжалява, намерила сили да повярва в някакво по-висша сила, да повярва така, че да направи "цветя от тора". И успяла да излезе... след двадесет години... Тя не обвиняваше никого. Беше решила остатъка от дните си да прекара, като "засажда семена", за да я запомнят така хората, не с гроба й, а с нейните цветя.
цитирай
8. eloiz - Номер 6,
24.09.2010 17:00
Не искам от теб да ставаш религиозен човек. Минаха тези времена, в които всеки беше такъв, какъвто системата искаше да бъде.(или поне аз се надявам, че са минали, най-вече явно, защото съм наивна)Не говорим за пропаганда, а за образование. А образованието дава избор - тоест може да бъдеш религиозен, може да бъдеш атеист, може да бъдеш гностик или привърженик на Дан Браун, ако искаш... Важното е да знаеш какви са основите на религията, на гностическото учение и т. н.
цитирай
9. eloiz - Жалкото е, че си седим тук и си говорим двама - трима души,
24.09.2010 17:02
докато мълчанието в обществото ни е оглушително. Много съжалявам старците от Светия Синод, но ми се струва че дори камбаните днес няма да го разбудят... А това е много, много важен проблем.
цитирай
10. voinyt - SAMOTNIQT_VOIN
24.09.2010 18:20
Елоиз, живота се променя. Религията не. Някога е била необходима патерица за неуките варвари, благодарение на нея са обяснявали необяснимото- светкавици, дъжд, туйти онуйти... Само че това и предназначение отдавна е ненужно. Някои все още се нуждаят от нея, като морална подкрепа, защото ако не вярват се сриват психически...Други нямаме този проблем.
Бтв- а кой е научил неуката ми прапрапрапрапрапра....прапрабаба да бъде добър човек, преди да се появи християнството?
Между другото, в днешно време, да не познаваш поне малко основите на религията, трябва да си абсолютен олигофрен нехаещ за всичко около теб.
цитирай
11. eloiz - Войне,
24.09.2010 23:19
а не мислиш ли че мнозина около нас са такива?))) Хора, които не познават религията)) За това говоря, бе човек! Нямам намерение да те вербувам за религията - пази Боже))) твоя работа дали ще вярваш или няма да вярваш, но по някъкъв начин трябва да се уведомят - е гати деловия жаргон - всичките тия хлапета на улицата...
цитирай
12. voinyt - SAMOTNIQT_VOIN
25.09.2010 18:48
Знаеш ли, др. Хаус не ми е любимец, но сериалчето беше забавно, някога го гледах.
Та той каза нещо относно религията, което запомних, защото съм съгласен с него.
"Религията е симптом на нелогична вяра и необоснована надежда"
Да, много хора имат нужда от необоснована надежда за да оцелеят. Но не религиозното обучение ще им помогне. Би им помогнала евентуално църквата, но нашенската православна е пълна скръб. Дели се, кара се, ходят в Страстбург за да си ги мерят.
От друга страна католическата от години се тресе от педофилски скандали, а и е доста назадничава в някои отношения. Да не забравяме, че до 199* година според нея земята беше плоска.
Мюсюлманството- всеки вижда до какви извращения стигат фанатиците. Само хлапета отаснали в такава среда, каквато имаме в доста краища на Бългаия, се увличат по нея.
Будизмът е нещо прекалено далеч все още за нас, малко от нас откриват неговата философия
За сектите не искам и да говоря.
Значи, вкарваме вероучение в училище. Учим ги коя вяра какво казва. Те излизат на улицата и виждат, че това, което учат по вероучение, няма нищо общо с това, което в действителност правят отделните религиозни институции. И дори да са имали малко вяра до момента, тя се срива до основи. Или се превръща във фанатизъм, виждащ недостатъците на другите, но не и на собствената вяра.
Та те така.
цитирай
13. eloiz - Хм, войне,
26.09.2010 16:04
а на теб не ти ли е хрумвало, че "потъването" на католическата църква може би отчасти се дължи именно на това, че хората все по-малко разбират онова, което казват свещениците? Хората знаят, че не зазбират, и са склонни да упълномощят други, които разбират... Оттам манипулации, педофилски скандали, сеири... С нашата църква е същото. "Аз не вярвам, ама разбирам за какво става въпрос. И въпреки това(или заради това) ще оставя еди кой си лумпен, който се е издигнал в йерархията по неизвестни причини да стане патриарх...) Образованият човек, знаещият човек може да промени нещата.
Не намесвай фанатиците. Както ти казах, те са спрели на едно място, тъпчат там и са готови да се взривяват, за да докажат, че тяхното място е най-важното. Между другото, и там става въпрос за манипулация...Те са най-манипулираните...Нима може да го отречеш? Говорим си за хлапетата в северозападна България, нали? Знаеш на кого принадлежи Северозапада, не ми говори за религия...
Войне, аз просто искам децата да имат избор. Без да получиш познание, не може да имаш избор, факт.
цитирай
14. voinyt - SAMOTNIQT_VOIN
26.09.2010 16:30
Всъщност не. Католиците и преди векове са били педофили.
Между другото в латинска Америка католицизмът е във възход. А там разбират не повече от нас. Просто хората още в семейното огнище научават основите на религията.
Не знам на кого принадлежи северозапада, но по- скоро имах предвид Родопите, където този проблем е доста наболял. И изобщо- твърде късно е да се изучава религия в училище. А и, честно казано, не намирам за нормално да се изучава там. България е светска държава, училищата- също.
цитирай
15. eloiz - Е, за да сложим точка на този спор,
26.09.2010 16:35
не зная за теб, но аз бих пратила детето си (нероден Петко, признавам си) да изучава такъв предмет в училище)) Затова и написах този пост. Не да изучава сурите на корана или библейските химни в евангелистко тълкувание))) , просто, за да научи историята на християнската, мюсюлманската, еврейската църква, и на която религия му душа иска. За да не го мамят после. За да не могат меркантилни религиозни водачи да го направят част от идеите си. Мисля, че знаейки повече от мен, един ден моето дете би било по-добър човек от мен. Това е)
цитирай
16. voinyt - SAMOTNIQT_VOIN
27.09.2010 02:28
Eloiz ако ти би пратила детето си на такъв предмет е много вероятно вече да си го научила на основите. Защото разбираш нуждата от подобно знание. Но си една от много малкото. А когато мине една възраст, каквото и да му разправят в училище по темата...
цитирай
17. voinyt - SAMOTNIQT_VOIN
27.09.2010 02:40
Ahahahaha
Е не, това вече е прекалено, виж какво открих случайно, 2 минути след като си постнах коментара:
http://www.webcafe.bg/id_2094855015
цитирай
18. eloiz - Ех, войне,
10.10.2010 16:36
винаги трябва да има надежда) Особено за децата)))
цитирай
19. prognosis - А трябва ли наистина?
12.08.2011 23:30
1. Защото такова е имало и преди .....

Да, православието е изиграло важна роля за сплотяването на народа ни по време на турското робство. Това е добре описано в учебниците по история. Не забравяй, обаче, че Левски се отказва от църквата и започва да подготвя революция, която църквата никога нямаше да може да организира. Килийното образование е било единственото, до което децата са имали достъп. В Турция светско образование не се е допускало за поданици на империята, независимо от вероизповеданието, поради религиозния характер на държавата. По твоята логика, щом преди е било така значи и сега трябва да бъде - ами нека премахнем светското образование и да минем само на четмо и писмо и изучаване на библията! А може и да почнем да живеем по пещери, щото видиш ли преди хората са си живеели така.

Човек може да намери духовното навсякъде, защо трябва да му се натрапва определена религия още от ранна възраст?

2) "Защото кьораво и сакато се изреди да се изказва, че моралните ни ценности са под нулата"

Даже и да е така - нима отговорът е в религията???? Какво общо има тя с морала? Моралните и етични правила се създават от хората, за да им гарантират мирно и проспериращо съжителство в едно общество, а не защото са написани в някаква прашлясала книга. Закони има, когато има държава. Ако живея сам нямам нужда от морал и не може да се каже дали съм добър или лош, тъй като аз мога да съм добър/лош само към определен човек. Законите възникват от дълбока древност. Първият законник, където ги има цитираните от тебе морални принципи "Не убивай:, "Не кради" и прочие е написан от Хамурапи около 600 години преди Яхве да даде същите заповеди на Мойсей. Само че тези на Хамурапи са далеч по подробни.... Трябва ли в училищата да се изучава Шумеро-вавилонска митология, защото Хамурапи твърди, че заповедите са му дадени от бога на слънцето Шамаш на върха на една планина... Трябва ли да вярвам в бог за да съм съм отговорен, учтив, съпричастен към проблемите на околните?
цитирай
20. prognosis - А трябва ли наистина? - Част 2
12.08.2011 23:46
Ако не вярвам в бог или определена религия това значи ли че ще започна да убивам, крада и изнасилвам? Ако някой отговори с "да" значи той няма никакъв морал, а просто се страхува от наказанията, които неговият бог ще му наложи ако не слуша... Да съм добър към околните защото ме е страх, че бог ще ме пържи в ада? Що за лицемерие е това? Искаме ли нашите деца да са страхливи лицемери? Знаете ли колко неврози има сред деца на католици, плашени от родители и пастори до смърт с нечовешкия мит за вечните мъки в ада? Какво морално има в един бог, който те наказва вовеки за грешките ти в един кратък живот? И тук стигаме до въпроса:

Дали точно Православното Християнство има правото да ни учи на морал???

Много хора свързват християнството с доброта, отдаденост на околните, пацифизъм и прочие...И това е именно защото не са получили религиозно образование. В момента, в който такова има със сигурност броят на християните в България ще падне драстично. Тук няма да говоря за алкохолните оргии на поповете, нито за гаврите с деца, нито за пословичната меркантилност на някои наши свещеници. Въпросът е дали в самото християнство има морал!

На какво ни учи библията? Учи ни, че ако бог ни заповяда да принесем единствения си син в жертва, ние трябва да му се подчиним безпрекословно, без даже да се поинтересуваме аджеба защо. Това ли искаме? Децата ни да бъдат послушни роботи, които изпълняват жестоки заповеди без да се замислят? Наистина, ще кажете, това е мит, бог не говори на никого. А неговите самопровъзгласили се наместници? Ако можете да направите всичко каквото поиска от вас бог, то тогава ще направите и всичко което поиска от вас и неговия представител - църквата.Хубаво е, че поне времето на кладите отмина. Какво морално има в стария завет с неговите близо хиляда страници непрекъснато клане? Как децата ни да не бъдат егоисти, след като бог избира егоистично един народ ( уважавам евреите - те са чудесни хора), и му помага да избие всичките си противници.
цитирай
21. prognosis - А трябва ли наистина? Част 3
13.08.2011 00:01
Християнството проповядва робски морал. Да възпитам детето си да обръща другата буза? Как ли пък не! Не искам беззащитен мухльо. Посланието на религията е - търпи да те мачкат, тези които те мачкат после ще гинат в ада а ти ще отидеш в рая. Морал или лицемерие, завист и малодушие? Религията откъсва човека от проблемите на ДНЕШНИЯ ден и го подтиква да очаква някакъв бъдещ рай, който не идва. Вместо да се борим за правата си днес и сами да изковем щастието си, нека чакаме Спасителя да се върне и да ни вземе на небето, където най-накрая ще можем да живеем без да полагаме излишни усилия. Активни деца ли искаме или пасивни, такива които чакат нещо да им дойде отгоре?! Освен всичко друго, християнството е и доста опасно за младежта. Това е религия, която се срамува от секса. Религията с най-много сексуални забрани. Възпитаването на прекалено сексуално въздържание може да доведе до много проблеми при младите хора, най-леките от които - прекалена срамежливост и невъзможност за комуникация с другия пол. Религията налага забрана и срам от всякакво удоволствие. Внушава, че да се забавляваш е грях. Аз предпочитам освободени млади хора, които знаят как да се забавляват, а не скучни, притеснителни и лишени от живот пуритани.

В наши дни може и да няма морал, но религиозното обучение със сигурност не е отговора по простата причина, че в религията морал няма или той е изкривен, така че естествени неща като секса са представени като нещо срамно, а неестествени като сляпото подчинение като нещо нормално и желателно.

3) Защото такова образование би разширило кръгозора на обучаваните

Е тук съм вече абсолютно съгласен - хората трябва да имат представа за религиите, но това не е религиозно обучение, а сравнителна религия, има си и такъв специален предмет. Да разбереш чужда култура несъмнено те прави по толерантен. Аз съм за изучаване на всички религии, а тъй като религиите са философски системи, мястото на такова обучение е в часа по философия.
цитирай
22. prognosis - А трябва ли наистина? Част 4
13.08.2011 00:07
Но тогава няма да спрем само върху християнство и ислям, а ще минем и през будизъм, хиндуизъм, таоизъм (много интересна религия, в нея човек на практика чрез себеусъвършенстване може да стане подобен на бога), както и атеизма, защото и той е философия... Трябва да запознаем младежите и с философията на Ницше, идеализма на Кант, идеалните форми на Платон, противопоставянето Господар-Роб на Хегел, гностицизма, икономическите философии, моралния субективизъм и прочие и прочие, за да им разширим максимално кръгозора... Опааа май това вече се прави в часа по философия....
цитирай
Вашето мнение
За да оставите коментар, моля влезте с вашето потребителско име и парола.
Търсене

За този блог
Автор: eloiz
Категория: Изкуство
Прочетен: 1651361
Постинги: 892
Коментари: 932
Гласове: 2596
Архив
Календар
«  Март, 2024  
ПВСЧПСН
123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031