Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
15.08.2010 19:00 - Джакопо Понтормо и краят на Ренесанса, в три през нощта
Автор: eloiz Категория: Изкуство   
Прочетен: 1256 Коментари: 0 Гласове:
1

Последна промяна: 27.08.2010 16:56


Джакопо Понтормо бил портретист на Козимо Медичи . Същите онези Медичи, за които всеки знае по нещичко - колко били властни, богати, порочни и  и колко века са управлявали Флоренция, а в някои периоди - и голяма част от Европа. Дали щяхме да знаем толкова за Медичите, ако не бяха проявили далновидността да меценатстват над най- големите художници и скулптори на своето време? Като че ли Ренесансът е най-доброто време да си говорим за великите и за нищожните, и за разликата между тях.
   Споменатият Понтормо имал нещастието да живее по времето на най-великите от ренесансовите творци на Италия, които познаваме, впрочем, и да ги надживее. И от филма с неговото име снощи научих, че животът му бил съвсем обикновен - работа по цял ден, за да те сравняват с Микеланджело, и една загадъчна любима, за да говорят за теб като за Рафаело. Във филма снощи Понтормо се опитваше да завърши делото на живота си - своите фрески в църквата "Сан Антонио" във Флоренция, но в крайна сметка осъзна, че няма да успее. И ги остави на ученика си. А след два века, завърши филмът, фреските бяха унищожени. Защото не са били на Микеланджело, но не са били и разбираеми за времето и за света...
   Умирах за сън в три през нощта, но реших да се поразтърся из гугъл и открих. Джакопо Понтормо го разбрали чак през 19-ти век. Помислих си, че наистина фреските, възпроизведени на лентата ми се сториха познати като стил, ето, не съм грешала.
   Ето го и шедьовърът на Понтормо, "Сваляне от кръста".




Картината е възприемана  като пример за края на Ренесанса. Може би защото й липсва опорна точка в композицията?  И ако композицията е сборът от компоненти, които изграждат картината - в случая Исус Христос, когото свалят от кръста и тълпата около него, и ако Исус Христос не е център на тази композиция, а всички фигури са пръснати около него, страдащи, но някак самотни и абсолютно равни в своята самота, то това наистина е краят на Ренесанса. И предупреждение за бъдещато. Ако всички сме равни на Исус, съвършени човеко - богове,  то Бог става по-непознаваем  от всякога... Понтормо просто поставя точката след делото на цяла поредица гении преди него, започнали да търсят хармонията в иконообразните, изпити и нереални ликове на светците, и стигнали до "големия взрив" - достигането на съвършената композиция, чиито център е човекът - изразител на равновесието в онази прочута максима "каквото на небето, това и на земята".
   Защо обаче един портретист на Медичите е нарисувал с празни очи ангелите, които свалят Исус от кръста? Приближих и се вгледах - нещастниците, които поддържат фигурата на Христос за запазили само бялото на очите си, приличат на слепци, които безпомощно се лутат из картината.Това са ангели. Нищо, че нямат криле, за какво са им  криле на ангелите - нали Бог стана човек?... Но вижте там, горе - двата ангела, които затварят небесата, в техните очи няма нищо. Нито присъда, нито болка. Това ли са божествените очи, месер Понтормо? Не, това е нечувано богохулство. Но никога няма да стане известно, колкото известна е "Пиета"-та на Микеланджело...
   Защото не е толково прекрасно... Може би, може би...
  



Гласувай:
1



Няма коментари
Вашето мнение
За да оставите коментар, моля влезте с вашето потребителско име и парола.
Търсене

За този блог
Автор: eloiz
Категория: Изкуство
Прочетен: 1651638
Постинги: 892
Коментари: 932
Гласове: 2596
Архив
Календар
«  Март, 2024  
ПВСЧПСН
123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031