Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
10.08.2011 12:16 - Защо извън България е по-добре?...
Автор: eloiz Категория: Други   
Прочетен: 7152 Коментари: 24 Гласове:
11


Постингът е бил сред най-популярни в категория в Blog.bg
 Много пъти ми се е искало да задам този въпрос на всички онези, които предпочитат да се качат на самолета или автобуса и да си тръгнат, понасяйки извън България озлоблението и горчивината си.
   Пътувам във влака и в купето сме трима - моя милост, младеж на около тридесет и възрастен господин. Още щом влиза в купето момчето започва да говори - за себе си, за семейството си, за родния си град, към който пътува в момента. Възрастният господин се подсмихва, слуша и чака удобен момент да се включи в разговора, а аз просто слушам и тъй като не искам да прекъсвам събеседника, той явно има нужда да се наговори,   разговарям с него наум.
  Момчето е емигрант - от години работи в Италия. Какво работи ли? Ами каквото падне, лепил е плочки, правил е пътища, където го потърсят.  Добре печелел преди,обаче от два месеца не са им давали заплата. Те и осигуровки не им правели... Кой ти гледа осигурвките...  Как живее ли? Ами работодателят им плащал режийните разходи във фургона, където е настанен, там си имал легло, хладилник. Иначе тук в България бил сирак, нямало кой да го настани на работа, бил без връзки в родното си градче. Отгледала го баба му, тя сега ще го чака на гарата, остаряла вече, имала нужда от помощ, но той не можел да й помогне, защото трябва да се върне в Италия, за да работи каквото падне, там било по-добре оттук... Как така щели да го изгонят оттам италианците заради кризата - та нали нямало кой да им работи черната работа... Имал къща в родния си град, учил една година в университет и зарязал, заминал с приятели за Италия и оттогава е все така... 
  Мисля си - това е лудост, да имаш собствена къща тук, да имаш кой да те чака, да си здрав и прав и да се откажеш от всичко това, за отидеш в чужда страна, която все повече затъва заради финансовата криза, да отидеш там, за да работиш черна работа за пари, за които самите италианци не биха работили! Колко ниско трябва да бъде самочуствието ти... Колко объркани трябва да бъдат ценностите ти...Толкова ли мразите България, хора? България ли мразите, или себе си....
  В този момент се намесва възрастният господин. Той се е загледал в пустеещите ниви около линията и ни казва, въздъхвайки, че няма да се оправим, докато не засеем всичките тези ниви... Младежът се извръща към него, съгласявайки се,  и оживено започва да говори за земята в Италия, която хората обработвали усърдно, и нямало и късче пустеещи ниви...Може би баба му има някъде около родния град ниви, които също пустеят, но младежът не се сеща за тях...Възрастният господин се подсмихва към мен и започва да говори за изгубеното поколение на България...


Тагове:   емиграция,


Гласувай:
11



1. nosense - Миграиця
10.08.2011 12:28
Всъщност голяма част от хората които напускат страната не го правят за пари. Според социологическите проучвания причините са в това, че заобикалящата ги среда ги подтиска. Липсата на сигурност, това че не знаеш дали полицията ще ти помогне или не, това че плащаш големи осигуровки а не получаваш адекватно лечение и т.н. е една от основните причини.
Освен това съществува една голяма заблуда, че голяма част от българските емигранти се занимават с черна работа.
Всъщност, това е вярно до толкова до колкото се отнася за хората които така и така биха вършили същата работа тук в България.

Също така, днес ми попадна и националната стратегия за Българите в чужбина - може да я видиш ето тук: http://www.facebook.com/l.php?u=http%3A%2F%2Fwww.mlsp.government.bg%2Fbg%2Fdocs%2FStrategia.doc&h=FAQBQxRvKAQAGRtHkt0e15tFrBKV94nCbPUxA39POG2bIQQ

Тя обяснява много неща, но едно от тях е, че повече от 1 милион живеят извън страната - което трябва да те наведе на някаква мисъл:)
цитирай
2. eloiz - Нонсенс,
10.08.2011 12:52
написах текста, защото ми стана много мъчно за този нещастник, който може би не знае какво иска от живота си.
Вероятно си прав за причините за емиграцията - подтискащата среда, но винаги има два начина да се справиш с проблема - като се опиташ да го решиш и като го игнорираш. И аз изпитвам ужасна липса на сигурност - още повече, че живея в малък, буквално умиращ градец, осигуровките, които плаща приятеля ми са огромни и задушават бизнеса му, а ползата от тях, изрязаваща се в здравеопазването, осигурено от местната болница, е нулева. Но си имаме мечти). И нямаме намерение да емигрираме)
Не зная дали е заблуда, но голяма част от емигрантите, които излизат от моя малък градец работят точно черна работа. Майка ми навремемето работи такава работа. Сигурна съм, че е така и с мнозина други хора от малки и по-големи градове от страната... Все пак София не е България, това също стана ясно от статистиката...
цитирай
3. djud - Водила съм много пъти спорове по тази тема.
10.08.2011 13:19
Дори и съм писала в блога как разсъждават :
http://djud.blog.bg/hobi/2010/04/21/quot-tazi-skapana-dyrjava-quot.532369
цитирай
4. eloiz - Nosense, съжалявам
10.08.2011 15:27
за объркания ник!
цитирай
5. eloiz - Радвам се, че сме съмишленици,djud)
10.08.2011 15:37
Това, което си написала, е съвсем вярно, наистина не зная как и кога ще се оттървем от тези мрънкачи...Кога най-сетне българите ще разберат, че има неща, които не се купуват с пари? Като достойнството, любовта и здравето например...
цитирай
6. анонимен - Младежа е бил прав, как да плаща с...
10.08.2011 16:10
Младежа е бил прав, как да плаща сметки и да съществува с 240 лв??? По- добре в Италия, там поне работодателя не го подритва! Тук с мотиката няма как да обработва земята на баба си, червеният кооператор отдавна е превзел земята с техниката си, взета с кредит от банка който баба му изплаща... Там се взимат пари и за черен труд, храната е по-евтина, разговорите по телефона по-евтини, никой не знае и не смята колко струва киловат ток или кубик вода... Защото ЖИВЕЯТ! Тук юдео-комунистическата олигархия направи от народа свои роби, а себе си милиардери! Бабата на момчето ще умре, ако не продаде къщата за 1000 евро, циганите ще я разкостят за 2-3 дни , полицията ще образува дело срещу неизвестен извършител и така до безкрай... След 20 години родината на младежа ще се казва Хазария, дон Цеци и Доган ага ще са собствениците на земята наричана в миналото България... Младежа ще разказва на жена си -дебела мургава италианка и двете си деца за къщата на баба си ... на италиански! Край!
цитирай
7. whitebarde - ;/
10.08.2011 17:05
Прав е колобъра.
Елоиз , любов, любов ..ама , когато бедността влезе през вратата , любовта изхвърча през комина. На мен са ми казвали в очите, след година и нещо връзка- ако не си купиш апартамент в София си тръгвам. И си тръгна девойката. Апартамента във северозападното градче, където съм роден е тристаен и го оценяват на около 10 000 евро. И да го продам и да не го продам... Средната работна заплата в градчето гравитира около минималната. Цените на всички продукти са по високи от софийските. За справка - цените в Англия са по ниски от тези в София , сверявал съм. Но там един чистач получава около 1000 паунда , което са 2200 лв. А тук, в София, на уж мениджърска длъжност - 600. Като си платя квартирката и тока, водата... Е- какъв ми е стимулът да оставам?
цитирай
8. eloiz - Колобър,
10.08.2011 17:15
в селото на баща ми са се върнали неколцина млади хора, стегнали са къщите, отглеждат зеленцуци в саморъчно направени оранжерии и се справят. Познавам един друг младеж, пак от село, който бачка по 12 часа на ден, няма връзка с никакви сини и червени вещици, но пък гледа овце и с цената на много труд успя да си закупи апартамент, да го обзаведе, има съпруга, роди им се детенце и са добре...
цитирай
9. eloiz - Whitebarde,
10.08.2011 17:24
много съжалявам за това, което ти се е случило с девойката, тя ще си намери майстора... А хрумвало ли ти е, че тя изобщо не е била за теб? И че ти самият си по-важен от един апартамент? И аз съм от такова градче, само че в централна България. Просто не ми се иска да ти разказвам какво е тук.
Ти си преценяваш дали ще емигрираш, това си е личен избор на всеки. Ако искаш да се развиваш в работата си, да пътуваш и пр. - хубаво. Но ако искаш просто да печелиш пари като чистач, да се върнеш тук и да ги изхарчиш, за да се върнеш отново да работиш като роб, си помисли.
Моя братовчедка замина като студентка за Франция и четири години работи като детегледачка, продавачка на билети за кино и какво ли не още, за да завърши скъпо струващото си правно образование. Но накрая успя, и в момента работи като адвокат там.
цитирай
10. whitebarde - не
10.08.2011 20:07
..не.. мечтата ми е да изкарам малко пари за да мога да си направя собствен бизнес - тоест малко магазинче с елементи на кафене. С българска заплата е абсурд да спестя и за това съм се насочил към Европа...мой приятел е тм , казва ,че за година може да се спестят около 2000 евро.При сегашните условия със всичките му оставания без работа , нередовни плащания итн. Следователно след 5-6 години ще имам парите.
цитирай
11. eloiz - Късмет, Whitebarde,
10.08.2011 20:48
дано това, за което мечтаеш, да се изпълни - всъщност мечтите много често се изпълняват, стига човек много да иска това, за което си мечтае - говоря от опит)).
цитирай
12. анонимен - в селото на баща ми са се върнали н...
11.08.2011 00:12
eloiz написа:
в селото на баща ми са се върнали неколцина млади хора, стегнали са къщите, отглеждат зеленцуци в саморъчно направени оранжерии и се справят. Познавам един друг младеж, пак от село, който бачка по 12 часа на ден, няма връзка с никакви сини и червени вещици, но пък гледа овце и с цената на много труд успя да си закупи апартамент, да го обзаведе, има съпруга, роди им се детенце и са добре...

Дъщеричката ми днес стана на 3 годинки... Искаш ли да ми разкажеш как да и обясня какво е думичката "неколцина" ? Когато за 11 дена в чужбина изкарвам колкото за половин година тука, и тримата преживяваме мъката по раздялата по свой си начин... Тя, малката, с мълчаливи сълзици в очите, а тати се крие от камерата на лап-топа да не се виждат неговите, защото тати е мъж и е силен- той не плаче... За мама... тя си знае!
цитирай
13. nosense - И аз искам да замина
11.08.2011 11:48
Истината е, че тук имам прилична заплата, не страдам от битовизми но не ми харесва!
Отегчени хора без грам плам в очите си, липса на усмивки, политици които смята, че избирателите им са овце а не техни работодатели. Държава в която полицията приема дарения а не прави нищо! Лошо отношение от всички държавни институции, неяснота, мъгла, никои не знае на къде отива и за капак премиер с правопис и изказ по лош и от моят!
И ако си мислиш, че не съм се борил - борил съм се! От БСП ми пращаха проверки на бизнеса защото помагах на ГЕРБ. Когато видях, че и ГЕРБ са същите крадци като БСП и почнах да ги критикувам ме заплашиха, че ще съсипят малкият ми бизнес с проверки!
За това ли да живея? Да плащам рекет на политически партии? Да плащам почти две минимални заплати осигуровки и да получавам болнично обслужване като че ли вземам от техните пари?
За това да отида в НАП за да ги питам методистите как трябва да си осчетоводя приходите от определена дейност която извършвам по интернет защото ги няма в счетоводните стандарти и те да ми дигат рамене, а на края на годината да платя 250 лв. глоба защото не било така по стандарт!

Преди време ми се наложи да открия ЕТ в Лондон! Стана без да съм стъпвал там! От данъчната администрация ми изпратиха формулярите как да си попълня данъчната декларация, кои от личните си разходи мога да осчитоводя като фирмени и т.н. и т.н.
Тук като отида да питам и ме гледат лошо!
Мислиш ли, че има смисъл да остана?
Може би пък има? Току виж, на някой кръстовище, някой прокурорски син, с купената от подкупи кола ме е блъснал и ме е отървал от мъките да се занимавам с държавната администрация?

Ти как мислиш?
цитирай
14. andrei - Отидете да поживеете на село
11.08.2011 11:49
и тогава се надпреварвайте да каканижете глупости...
цитирай
15. despinida - Съгласна съм с Андрей...
11.08.2011 12:13
andrei написа:
и тогава се надпреварвайте да каканижете глупости...


Не е за вярване, но за сто и тридесет години (следосвобожденския период), от бедната селска България, станахме само бедната България...няма такова падение...
цитирай
16. eloiz - Деспинда, вярно е
11.08.2011 12:42
но само с повтаряне на факта нещата не се оправят!
цитирай
17. eloiz - Андрей,
11.08.2011 12:43
както ти казах, имам познат, който живее там, информацията ми произтича от него. Не, че е лесно да се живее някъде, където няма никакво здравно обслужване, и където почти няма хора (за момента), но това е положението. Моят познат има апартамент в близък до селото малък град, но не иска да живее там, това е показателно за неговата история...
цитирай
18. eloiz - Nosense
11.08.2011 13:08
Абсолютно си прав за всичко, което си написал. Добави към не него и катастрофалното положение на градчетата като моето, затънали в дългове и управлявани от глупаци (знаеш ли единствената причина, поради която в някаква степен търпя Бойко - защото е прост селски хитрец, предпочитам хитреци пред тъпанарите и глупаците, които управляват моята община!!) и картинката става почти пълна... И все пак на мен ми остават сили да вярвам, че ще мога да променя нещо... Ей така, на инат) Все си мисля, че сме стигнали дъното, че има някакви нормални физични процеси, които би трябвало бавно да ни изтикват нагоре...
Знаеш ли, професионално се зананимавам със стари литератури. Казвам го, за да разбереш по-добре онова, което направих напролет, когато видях програмата за празнуването на празника на розата в Карлово - отвратителна програма, която би отблъснала всеки ,камо ли туристите от града! Реших да направя модно ревю на площада. Исках да се опитам да накарам местните шивашки фирми да излязат от сянката, карловци да видят, че и тук има такова производство, да се припомнят старите традиции на града... И тръгнах по мъките. Оказа се, че от осем фирми, които посетих само една ми обеща със сигурност участие в напълно безплатното рекламно ревю! Три други до последно ме държаха в неведение, ходих няколко пъти на крак, за да питам дали ще потвърдят участието си, буквално си скъсах сандалите от ходене... А имаше още много. От общината ме приеха царствено, съгласиха се с исканията ми за мястото, съгласиха се с искания от мен час, но отказаха да ми съдействат за нищо друго, препращаха ме към по-долни читалищни и "просветни" дейци, които ако не ми завиждаха за идеята и не ми се чудеха открито на акъла, не правеха кой знае какво. Три дни преди ревюто разбрах от трети човек, че са сменили часа ми на представяне в деня на празника с друг, в който на площада почти нямаше да има хора. Третият човек ми каза, че трябва да отида в общината, за да потвърдя новия час...Същия ден се отказах от ревюто.
цитирай
19. eloiz - Продължение на предния коментар:
11.08.2011 13:11
Отказах се, но не съвсем). Следващата година съм решила да го направя пак, и ще го направя така, че ще им се завие свят на всички, които ме спряха и се чудаха на идеята ми))). Защото съм дървен инат).
Ще добавя само, че две седмици тичах по това ревю съвсем безвъзмездно, заради което приятелят ми много се сърдеше. Но аз си мисля, че все трябва да се започне отнякъде.
цитирай
20. eloiz - Колобър
11.08.2011 13:24
честит рожден ден да дъщеричката ти, да е жива и здрава). Всъщност целта на тази публикация в блога ми беше да изкажа огорчението си от поведението на този младеж, който според мен не постъпва правилно. Не съм искала да се почустваш укорен или пък огорчен - ако е така, съжалавям, в крайна сметка всеки прави своя собствен избор, за който винаги има лични причини. Ако съм те огорчила - извинявам се, не съм искала!
А "неколцина" може да се обясни с четене на български народни приказки). Всъщност може да се пробва с корена "кол" - идва от "колко", ако не греша, в приказките ламята все пита "Колцина юнаци ще ми излязат насреща, аргххх?!?" Обикновено не са много, тоест "неколцина" - няколко)
Отговор на последвалия коментар:
Ок, съжалявам за излизането от темата, по навик винаги обяснявам, хубав ден желая! )
цитирай
21. анонимен - Благодаря за поздравите! Не, не съм ...
11.08.2011 13:42
Благодаря за поздравите! Не, не съм се почувствал огорчен, просто и аз не виждам изход от положението тук, освен емиграцията... Въпросът ми за "неколцината" беше риторичен... Спирам, а вие се развивайте по темата.
цитирай
22. georgibogdanow - Здравей, eloiz,
12.08.2011 14:22
постингът ти силно съвпада с моето усещане по темата - неведнъж съм споделял подобни мисли по въпроса - в мои есета или в разговор с приятели. Поздравявам те за написаното и те подкрепям!

Хубав ден :)
цитирай
23. eloiz - Георги Богданов,
12.08.2011 21:54
благодаря за изказаната подкрепа). Хей, значе ни сме толкова малко хората, които мислим по този начин). Хубав ден и на теб)
цитирай
24. анонимен - на мен пък ми е странно защо момчето ...
11.11.2011 18:52
на мен пък ми е странно защо момчето емигрант занимава непознати хора (в случая дядото) толкова подробно с личния си живот, на мен би ми се сторило това некултурно....и въобще много българи преди да започнат да говорят предимно за себе си, задават ли си въпроса дали техният живот вълнува непознатите хора, не е ли по-добре да се позаинтересуват повечко от непознатият та да се получи диалог
цитирай
Вашето мнение
За да оставите коментар, моля влезте с вашето потребителско име и парола.
Търсене

За този блог
Автор: eloiz
Категория: Изкуство
Прочетен: 1651228
Постинги: 892
Коментари: 932
Гласове: 2596
Архив
Календар
«  Март, 2024  
ПВСЧПСН
123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031